Cinta Akhir : Kupas Kisah Percintaan Dan Penderitaan Seorang Perokok

02:06 1 Comments A+ a-

Liyana Jasmay, IZ Sulaini, Pierre Andre

Sudahkah anda menonton kisah Cinta Akhir ? Filem pendek berdurasi  10 minit terbitan Anti Smoking Campaign bertujuan untuk menyampaikan mesej agar masyarakat menghindari tabiat merokok. Besar kemungkinan filem pendek itu juga akan dihantar ke Festival Filem Antarabangsa Pusan untuk dipertandingkanMengetengahkan kisah tiga remaja yang berbeza latar belakang iaitu Lisa lakonan Liyana Jasmay , Bob lakonan Pierre Andre dan  AJ lakonan Iz Sulaini.


SINOPSIS CINTA AKHIR :
Lisa sering menjual rokok-rokok berjenama di kelab malam sebagai sumber pencarian. AJ yang merupakan kawan baik Lisa merupakan penyanyi gig walaubagaimanapun tidak terlibat dengan tabiat merokok. Pada suatu hari Lisa didatangi oleh seorang penjual Handphone (lakonan Bob) tetapi Lisa tidak melayan pemuda tersebut kerana menganggap Bob menjual handphone curi.

Tanpa disangka-sangka Lisa dan Bob bertemu untuk kali kedua dalam satu insiden yang tidak disengajakan apabila Lisa ingin meminjam Lighter untuk merokok. Dari situ kisah percintaan Lisa dan Bob bermula. Apa yang menarik disini ialah Bob sering membawa lighter ke mana-mana walaupun Bob bukanlah seorang perokok dan ia melengkapkan hidup Lisa yang merupakan seorang perokok tegar.

Lisa menyedari yang Bob bukanlah seorang lelaki biasa. Beliau seorang pemuda yang bercita-cita tinggi. Malah Bob merupakan seorang pelajar sarjana yang sedang bertungkus-lumus menyiapkan thesis. Lisa sangat kagum dengan bakat serba-boleh yang dimiliki oleh bob.

Di akhir kisah tersebut terdapat satu kejutan apabila Bob menerima surat daripada Lisa yang disampaikan oleh AJ. Kisah Cinta Lisa dan Bob dibiarkan terhenti begitu sahaja oleh pengarah Aron Koh. Paparan Hospital ditunjukkan pada akhir jalan cerita untuk membiarkan penonton membuat konklusi sendiri sama ada perokok itu akan sakit atau sebaliknya

Adakah anda sanggup melihat orang yang anda sayangi mati kerana rokok?

Mungkin apa yang perlu diambil iktibar dari cerita ini ialah betapa pentingnya untuk kita menasihati dan memastikan orang yang kita sayangi dan cintai untuk menjauhi tabiat merokok. Ini kerana, walaupun Bob seorang yang terpelajar dan tidak merokok, tetapi dia gagal menasihati kekasihnya (Lisa) untuk menjauhi tabiat merokok. Mungkin tidak menjumpai cara terbaik dan berhikmah untuk menegur kekasihnya itu. Tetapi pemergian orang tersayang akibat rokok merupakan suatu yang merugikan dan sangat disesali.

image: rage

1 comments:

Write comments
alexa yussida
AUTHOR
20 June 2011 at 12:06 delete

belom tgk lagi..thnks share..mcm menarik :)

skrg tgh exam..tnggal 1 je lagi paper:) sihat ke?lama tak buat semak kat sini..hihihi

Reply
avatar