Kata-Kata Al-Khawarizmi Tentang Wanita

08:23 0 Comments A+ a-

Al Khawarizmi,seorang ahli Matematik Islam ditanya tentang wanita terbaik;

Dia menjawab :

Jika wanita solehah dan beragama = 1
Jika dia cantik; tambah 0 kepada 1 =10
Jika dia kaya ; tambah lagi 0 = 100
Dan jika dia dari keluarga baik-baik ; tambah lagi 0 = 1000
Tetapi jika yang "1" tiada...maka...tiada apa yang tersisa pada wanita tersebut kecuali sekelompok "0"

Sungguh mendalam kiasan al-Khawarizmi tersebut. kata-kata ini aku jumpa di dalam blog Muhammad Ardham Anuar. Terima kasih diucapkan kepada beliau kerana sudi berkongsi.

Mungkin ramai lelaki di luar sana yang sering memilih kecantikan (termasuklah aku) sebagai kriteria untuk memilih wanita. Bos aku sendiri pun sering nasihat aku supaya memilih bakal isteri yang cantik dan ada "body" katanya, atas alasan supaya aku x main dengan perempuan lain bila aku dah beristeri nanti. Ada betulnya jugak nasihat bos aku tu.

Tapi sejauh mana Isteri yang cantik dan seksi mampu menjamin kebahagiaan rumah tangga?


Err... seksi dan cantik macam si Hanis Zalikha ke?


Ramai artis kawin, sama cantik, sama hensem, kahwin pun cerai jugak.. So, statement cari pasangan cantik untuk hidup bahagia dan setia dah x relevan jugak lah, encik Bos.. hurm...

Erra dan Yusri. Bukan ke sama cantik, sama padan diorang ni. Tapi, klu da xde jodoh nak buat camner kan...
Lebih baik jd cam shrek dan Fiona. Walau hodoh tapi hidup bahagia. Hati pun senang. Dan yang paling penting Rupa paras hendaklah dijadikan pilihan kedua, ketiga atau kesepuluh sekalipun, kerana bak kata al-khawarizmi, tanpa sifat solehah dan agama, perempuan hanyalah bernilai kosong semata-mata. Macam lagu kosong Najwa Latif tu. Selamat Berfikir!!!