Al-Razi Tokoh Kedoktoran Islam

00:42 3 Comments A+ a-


AI-Razi adalah tokoh kedoktoran yang ternama. Al-Razi dilahirkan di Rayy berhampiran bandar Taheran pada tahun 865 Masihi, nama sebenarnya ialah Abu Bakar Muhammad bin Zakaria bin AI-Razi. Beliau lebih dikenali sebagai Rhazes di dunia barat.  AI-Razi mempelajari ilmu perubatan, matematik, falsafah dan astronomi di Baghdad. Ketika berada di kota berkenaan, AI-Razi seringkali mengunjungi Rumah Sakit Muqtadari. Di sinilah dasar-dasar teknikal ilmu perubatan dipelajarinya.

AI-Razi sangat banyak membaca. Dari pembacaannya, beliau memperolehi pelbagai pengetahuan termasuk ilmu kimia. Dalam usia yang amat muda, beliau telah dikenali sebagai ahli kimia. Akhirnya, dengan kebijaksanaan tersebut, beliau diberi kepercayaan mentadbir Rumah Sakit di Rayy.

AI-Razi bertugas sebagai doktor terkemuka selama 35 tahun. Jasa-jasanya di bidang perubatan Islam tidak ternilai. Selain daripada itu, beliau juga turut menulis lebih kurang 200 buah buku perubatan.Bukunya yang paling terkenal ialah "Al-Judari-Wal Hasbah".

Buku ini menerangkan tentang penyakit cacar dan campak dan sehingga kini menjadi rujukan para pengkaji dan pelaksana ilmu kedoktoran. la telah diterjemah ke dalam bahasa Latin di Venesia pada tahun 1489, diterbitkan di Basle pada 1549, di London pada 1747 dan di Gottingen pada 1781. Sememangnya AI-Razi, seorang cendekiawan ilmu perubatan Islam, terulung di dunia.

Source:
Diari Siswa Islam ’93, Karya Bistari Sdn. Bhd.

3 comments

Write comments
Encik MamaT
AUTHOR
6 January 2011 at 00:55 delete

susah nak lahirkan tokoh sebegini lagi... di zaman fitnah sekarang ni..

Reply
avatar
diamuslima
AUTHOR
6 January 2011 at 19:20 delete

btl2... zaman skg kita susah nak cari org mcm ni...

Reply
avatar
alexa yussida
AUTHOR
7 January 2011 at 08:23 delete

tokoh Islam yg handal n pandai:)

Reply
avatar